Asema

Poimintoja viihteen paremmalta puolelta

Maps to the Stars (2014)

MTTSMaps to the Stars keikauttaa Hollywoodin pintakiillon pahalle mutkalle: glamourin taustalta löytyy itsetuhoa, kuolemaa, sairautta ja väkivaltaa. Ohjaaja David Cronenberg jatkaa elokuvan puitteissa 2000-luvun alussa omaksumallaan draamavetoisella linjalla.

Agatha (Mia Wasikowska) ei ole aivan tavallinen turistityttö. Saapuessaan Los Angelesiin hän vaihtaa kaukolinjan bussin minilimusiiniin ja pyytää kuljettaja Jeromea (Robert Pattinson) viemään itsensä lapsitähti Benjie Weissin entiseen kotiosoitteeseen. Matkalla Agatha kyselee, josko Jeromella olisi karttaa kuuluisten tähtien asuinpaikoista – tällaiseen ”tähtikarttaan” viittaa myös elokuvan nimi. Jeromesta ei kuitenkaan ole apua: kartta kertoo vain kakkosluokan tv-julkkisten residensseistä. Todelliset tähdet pysyvät tavoittamattomissa.

Jos tähtikarttaa kaipaava Agatha on eksyksissä, niin on myös Benjie Weiss (Evan Bird). Benjie on hemmotellun lapsitähden irvikuva: itseriittoinen, töykeä ja päälle päätteeksi huumeriippuvainen. Takana on nyt vieroitusjakso ja edessä Benjien läpimurtoelokuvan jatko-osan kuvaukset. Benjien ongelmallista luonnetta on helppo ymmärtää, kun seuraa hänen vanhempiaan. Benjien äiti ja manageri Cristina (Olivia Williams) kohtelee poikaansa kuin uniikkia, kansainvälistä tuotemerkkiä ja keskustelee ruokapöydässä lähinnä raha-asioista. Isä Stafford (John Cusack) ei ole pojalleen sen lempeämpi.

MTTS benjie

Benjien käytöstavoissa ei ole kehumista.

Toisaalla ikääntyvä näyttelijä Havana Segrand (Julianne Moore) tuskailee hakemansa roolityön perään. Havanan äiti on nuorena näytellyt Stolen Waters -elokuvassa, josta nyt ollaan tekemässä uusintafilmatisointia. Vakavaa äitikompleksia poteva Havana on nyt valmis tekemään mitä vain päästäkseen näyttelemään remakessa äitinsä roolia. Odotellessaan uutisia näyttelijävalinnasta Havana käy läpi traumaattista lapsuuttaan ja näkee harhoja äidistään. Näissä harhoissa äiti on yhtä nuori kuin Stolen Watersissa näytellessään – huomattavasti nuorempi kuin Havana itse. Havanan pakkomielteinen suhtautuminen uudelleenfilmatisointiin näyttääkin liittyvän paitsi äitisuhteeseen, myös ikäkriisiin.

Kun Agathan ja Havanan tiet kohtaavat, Havana palkkaa Agathan henkilökohtaiseksi avustajakseen. Havanaa ja Agathaa yhdistää tuleen liittyvä tragedia: Havanan äiti on kuollut tulipalossa, ja Agatha on joutunut jonkinlaisen tuleen liittyvän onnettomuuden uhriksi – siitä kertovat hänen kasvoissaan ja raajoissaan olevat paloarvet.

MTTS agatha

Agatha on löytänyt tähden. Paloarvet jäävät mustien hansikkaiden peittoon.

Tuli ja vesi

Tuli ja erityisesti sen tuhovoima ovatkin elokuvan keskeisimpiä motiiveja. Monet elokuvan hahmoista ovat vähällä kuolla tai kuolevat tulipaloissa. Vesi kyllä sammuttaa tulen, muttei sekään takaa selustaa: elokuvaan mahtuu myös yksi hukkumiskuolema.

Kaikki elokuvan hahmot ovat läheisesti kytköksessä elokuvabisnekseen. On näyttelijöitä, käsikirjoittajia, agentteja – ja kaikkien näiden ammattiryhmien edustajien läheisiä. Silti lähes jokainen Maps to the Starsin henkilöhahmoista on onneton ja ahdistunut. Jos Cronenbergiä on uskominen, elokuva-ala tekee onnettomaksi.

Elokuvabisneksen lisäksi hahmojen välisiä suhteita leimaa sukulaisuus. Erikoista kyllä, perhe ei näyttäydy Maps to the Starsissa positiivisena tukiverkostona, vaan pikemminkin mädännäisenä rakenteena. Tämän mädännäisyyden konkreettisin esimerkki on insesti, joka koskettaa suoraan tai välillisesti lähes kaikkia elokuvan keskeisistä hahmoista. Traumat ja kaikkialta pursuava visva synnyttävät lisää sairautta, mikä ei voi olla vaikuttamatta myös henkilöhahmojen kokemusmaailmaan harhoina ja pelkotiloina.

MTTS havana

Havana yrittää olla rauhallinen ja tasapainoinen – huonolla menestyksellä.

Traumat, sairaus ja itsetuhot ovat kuitenkin vain elokuvan pintakerrosta, jotka peittävät alleen varsinaisen teeman. Elokuvan ytimen muodostaa vapaus ja sen etsintä. Insesti, sairaus, maine ja raha kahlitsevat henkilöhahmoja ja estävät heitä elämästä täyttä elämää. Osa henkilöhahmoista löytääkin elokuvan lopussa vapauden, jonka hinta on valitettavasti kovin kallis.

Maps to the Stars on parasta, mitä David Cronenberg on tällä vuosituhannella tehnyt. Se tuo tietyiltä osin mieleen David Lynchin Mulholland Drive -elokuvan, jossa kuvataan unenomaisella otteella Hollywood-glamourin nurjaa puolta. Cronenbergin kerrontaan tulee Maps to the Starsissa myös tiettyä lynchmaista epäloogisuutta ja hämäryyttä, joita hänen aiemmissa elokuvissaan ei ole juuri nähty.

SeriffinTahti1Asema myöntää Maps to the Starsille yhden seriffintähden.

Hyvät:
– Kiinnostava casting (Julianne Moore, Mia Wasikowska, Robert Pattinson)
– Sopivasti kajahtanut ja hämärä kokonaisuus…

Pahat:
– …johon liittyy erottamattomasti tietty epärealistisuus ja johdonmukaisuuden puute

Rumat:
– Väkivaltaiset kohtaukset, jotka koukkaavat katsojan eteen nurkan takaa

Elokuva on katsottu arvostelua varten Future Filmin julkaisemalta DVD:ltä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: