Asema

Poimintoja viihteen paremmalta puolelta

Mama (2013)

MAMA poster

Mama on goottilaisen romantiikan suuntaan kaartava kauhuelokuva äidin rakkaudesta ja raivosta. Ohjaaja Andrés Muschiettin nimi tuskin sanoo monellekaan mitään – kyseessähän on vasta Muschiettin featuredebyytti. Sen sijaan tuottaja Guillermo del Toron nimi on hyvin tunnettu. Vaikka del Toro hoitaa elokuvassa vain tuottajanpestiä, on hänen kädenjälkensä elokuvan tyylissä varsin näkyvä.

Surmattuaan kaksi liiketuttavaansa ja vaimonsa Jeffrey Desange sieppaa 3- ja 1-vuotiaat tyttärensä ja lähtee päämäärättömälle pakomatkalle. Joukkio joutuu kuitenkin onnettomuuteen ja eksyy vieraaseen metsään. Pienen kävelyrupeaman jälkeen he löytävät suojaa hylätystä järvenrantamökistä. Jeffrey suunnittelee jo armokuolemaa tyttärilleen ja itselleen, mutta ennen kuin hän ehtii toimia, aavemainen hahmo surmaa hänet. Tytöt jäävät yksin pimenevään ja kylmenevään autiomökkiin.

Viisi vuotta myöhemmin tyttöjä etsitään edelleen. Kun partio yllättäen löytää lapset autiomökistä, heidät kuljetetaan laitokseen, jonne hälytetään tyttöjen setä Lucas (Game of Thronesin Jaimena tunnettu Nikolaj Coster-Waldau) ja tämän naisystävä Annabel (lähes tunnistamattomaksi meikattu Jessica Chastain). Vaikka lapset ovat eläneet ilmeisen puutteellisissa oloissa, ovat he fyysisesti melko hyvässä kunnossa. Henkisestä puolesta ei voi sanoa samaa: molemmat suhtautuvat torjuvasti ihmisiin, eikä puhe ota sujuakseen. Tytöistä vanhempi Victoria (Megan Charpentier) kuitenkin näkee Lucas-sedässä jotain tuttua, ja alustava tunneyhteys syntyy. Nuorempi Lilly (Isabelle Nélisse) sen sijaan pysyy epäluuloisena ja pelokkaana.

MAMA hoito

Annabel ja Lucas odottavat tyttöjen tapaamista.

Tyttöjen henkisen tilan arvioinnista vastaavan tohtori Dreyfussin (Daniel Kash) mukaan Victoria ja Lilly ovat luoneet psyykeään varjellakseen suojelijahahmon, jota he nimittävät Mamaksi. Jotta lasten toipuminen nopeutuisi, tytöt muuttavat setänsä ja Annabelin kanssa komeaan, kolhoon taloon. Pian alkaa vaikuttaa siltä, että talossa asuu Lucasin, Annabelin ja tyttöjen lisäksi joku muukin: seinistä kuuluu omituisia ääniä, ovet sulkeutuvat itsestään, sähköt reistaavat. Kaiken kukkuraksi lapsia vierastava Annabel jää hämärän onnettomuuden seurauksena yksin vastuuseen Victorian ja Lillyn hoidosta. Kun oudot ilmiöt jatkuvat, Annabel vakuuttuu hiljalleen siitä, ettei Mama ole pelkkä mielikuvitusolento.

Tyttöjä ja naisia

Mama on nais- ja lapsikeskeinen elokuva. Mieshahmot vedetään tapahtumien keskuksesta sivuun yksi kerrallaan. Ydinkonflikti syntyy nimenomaan Maman ja Annabelin välillä, jolloin myös Victoria ja Lilly joutuvat valitsemaan puolensa. Aluksi Annabelin käytös tyttöjä kohtaan on pakotettua ja jopa kalseaa – eikä ihme, onhan hän joutunut tytöistä vastuuseen tahtomattaan. Hiljalleen hän alkaa mukautua äidin rooliin ja onnistuu rakentamaan kiintymyssuhteen molempiin lapsiin. Eritoten kohtaus, jossa Annabel kaappaa kylmettyneen Lillyn syliinsä ja alkaa puoliväkisin lämmittää tämän kohmeisia käsiä, on herkistävän kaunis: riuhtova kiukkupussi antautuu Annabelin peräänantamattoman hellyyden edessä ja sulaa somaksi taaperoksi.

Elokuvasta nousee esille voimakas ristiriita villin luonnon ja inhimillisen kulttuurin välillä. Autiomökistä löydetyt tytöt ovat susilapsia, joilla ei ole yhteyttä kieleen eikä näin ollen mahdollisuutta asettua luontevasti osaksi ihmisyhteisöä. Vuosikausia lapsista huolehtinutta Mamaa ei voi kuvailla edes eläimelliseksi – hän muistuttaa luisevine raajoineen lähinnä puuta. Tyttöihin hän suhtautuu raivokkaan mustasukkaisesti etenkin huomatessaan, että he alkavat mukautua inhimilliseen elämäntyyliin. Mama on hillittömän primitiivinen ja omistushaluinen, muttei pahantahtoinen. Kun Maman taustatarina hiljalleen paljastuu, hän alkaa vaikuttaa säälittävältä ja surulliselta, jopa sympaattiselta hahmota.

MAMA ovi

Tytöt löytävät turvan autiotalosta.

Näkymättömyyden estetiikkaa

Pohjimmiltaan Mama on yliluonnollinen kauhuelokuva. Tarinassa on goottilaisesta kauhusta tuttuja elementtejä: hulluutta, painajaisia, öisiä kolisteluja, metsäisiä täysikuumaisemia sekä kirsikkana kakun päällä vuosikausien takaa kantautuva mysteeri. Väkivaltaa tai ällötehosteita elokuvassa ei juuri nähdä, ja säikäytysefekteissä nojataan ennen kaikkea ääniraidan tehoihin.

Kuten melkein mikä tahansa elokuvamörkö, myös Mama on kauhistuttavimmillaan näkymättömänä. Kauhua valetaan katsojan mieleen pitkään juurikin näkymättömyyden estetiikalla. Kun helvetti sitten pääsee valloilleen, alkaa harmittaa. Olisiko elokuva voitu toteuttaa ilman tai edes pienemmällä annoksella CGI:tä? Vaikka rumempaakin tietokonepuuroa olen nähnyt, olisi kokonaisuudesta luultavasti pienellä yrityksellä saatu tyylikkäämpi hyödyntäen analogisia efektejä ja Mamaa esittävän Javier Botetin karmeisiin asentoihin taipuvaa rankaa.

MAMA kaappi

Mama on parhaimmillaan kaapin uumenissa.

Elokuvan taso ja jännite lurpahtavat pahasti loppua kohden. Erityisesti loppukohtauksessa kaikki elokuvailmaisun välineet on viritetty äärimmilleen, minkä vuoksi lopputulos paisuu yliemotionaaliseksi ja pateettiseksi tykitykseksi. Mainiosti alkaneen elokuvan olisi suonut myös loppuvan sielukkaammin. Puutteistaan huolimatta Mama on esikoisohjaukseksi ansiokas ja lajityyppinsä edustajaksi tyylikäs elokuva. Jään mielenkiinnolla seuraamaan, mihin suuntaan ohjaaja Andrés Muschiettin kehityspolku johtaa.

Asema ei myönnä Mamalle seriffintähtiä.

Hyvät:
– Sopivasti kaoottinen ja mystinen aloitus
– Katsojaa ei aliarvioida: kaikkea ei selitetä puhki
– Taitava tunnelmanluonti…

Pahat:
– … joka kuitenkin rapistuu, kun Mama ilmestyy ruutuun koko komeudessaan

Rumat:
– Imelä ja ylilyövä loppukohtaus

Kenelle: Heille, joihin Guillermo del Toron tyyli kolahtaa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: