Asema

Poimintoja viihteen paremmalta puolelta

He ovat paenneet (2014)

he ovat paenneet posterAsemassa ei juurikaan ole noteerattu suomalaisia tuotantoja. Ainoat blogissa tähän mennessä käsitellyt kotimaiset kokoillan elokuvat ovat seikkailuelokuva Rare Exports, hittikomedia 21 tapaa pilata avioliitto sekä draamaelokuva 8-pallo. Suomalaisedustuksen vähyys johtuu siitä, että ainakin itse koen hankalaksi löytää viihteellisistä kotimaisista elokuvista mitään suosittelemisen arvoista. Ylipäätään Aseman tekstien aiheet ovat ainakin tähän asti olleet ja tulevat todennäköisesti jatkossakin olemaan hyvin suurelta osin amerikkalaisia. Syitä tämän taustalla voisi spekuloida pitkäänkin – tyydyttäköön nyt toteamaan, että tämä johtunee paitsi asemalaisten henkilökohtaisista makumieltymyksistä, myös tarjolla olevasta elokuvamassasta sekä blogin viihteellisestä painopisteestä.

Nyt suomalaisedustus kasvaa yhden elokuvan verran. Viime vuonna ensi-iltaan tullut He ovat paenneet poistui kotimaan teattereista varsin nopeasti, vaikka se sai osakseen mukavasti huomiota ulkomaisilla elokuvafestivaaleilla. Se keräsi tänä vuonna enemmän Jussi-ehdokkuuksia kuin mikään muu elokuva. Varsinaisten Jussien määrä paljastuu vasta helmikuun alussa.

On siinä ja siinä, kuuluuko He ovat paenneet Aseman ydinalueeseen – elokuvan viihteellisyys on nimittäin vähän niin ja näin. Koska itse viihdyin elokuvan parissa erittäin hyvin ja koska kyseessä on ehdottomasti suositusten arvoinen elokuva, katson, että sitä on aihetta käsitellä Asemassa.

Ihmisiä suviyössä

Joni (Teppo Manner) aloittaa siviilipalveluksensa laitoksessa, jonka tehtävä on siivota ja säilöä ongelmanuoret pois kaduilta neljän seinän sisään. Laitoksessa vallitsee tiukka kuri: tavarat pengotaan säännöllisesti ja kaikki epäilyttävä esineistö takavarikoidaan. Henkilökunnan epäluottamus nuoria kohtaan on voimakasta, mutta samalla aiheellista. ”Et luo mitään kaveruussuhteita”, neuvoo Jonin ohjaaja. ”Monet näistä [nuorista] tulee aika hurjista oloista, ne kusettaa sua ihan mennen tullen, kirkkain silmin.” Joni on hiljaa ja nyökyttelee.

Tilanne on Jonille haastava. Monet laitoksen asukkaista ovat vain vuoden tai pari häntä nuorempia ja voisivat toisissa olosuhteissa ainakin ikänsä puolesta olla hänen ystäviään. Nyt hierarkia eristää hänet laitoksen asukkaista. Lisäksi käy ilmi, ettei Joni itsekään ole aivan mallikelpoinen koneiston osanen. Tilillä on jo merkintä luvattomasta poistumisesta kesken asepalveluksen, mikä onkin johtanut siihen, että Joni on siirtynyt sivarileiriin. Syitä pullikoinnille ei tuoda suoraan ilmi, mutta katsoja voi arvella karkaamisen liittyvän Jonin puhevikaan. Änkyttäjä saa sitä itseään niskaansa niin koulussa, armeijassa kuin ongelmanuorten laitoksessakin, eikä ole ihme, jos pinna pettää.

hop-karhu

Raisa on peto tytöksi.

Ja sitten kuvaan pelmahtaa Raisa (Roosa Söderholm) – koko laitoksen vihaisin asukki. Raisa edustaa suorastaan arkkityyppistä nuoren kapinallisen naisen hahmoa, joka lienee kaikille tuttu ilmestys kouluista ja kaupunkien kaduilta. Mieleen tulee vahvasti Nancy Spungen. Koska ketään Sid Viciousiksi kelpaavaa ei ole näköpiirissä, Raisa kelpuuttaa rinnalleen Jonin, jolla on sentään auto ja avaimet kaikkiin laitoksen oviin. Alkaa vaiherikas ja päämäärätön retki Suomen kesäisessä auvossa.

Michelin-tason sillisalaatti

He ovat paenneet on elokuva, jota on vaikea änkeä lajityyppilokeroihin. Elokuva alkaa varsin tyylipuhtaana nuortenelokuvana, jossa on kauniita, kieslowskimaisia elementtejä. Pian elokuvan todellisuus alkaa kuitenkin hapertua, ja elokuva vajoaa omituiseen surrealismiin. Kun unen logiikan vetelästä suorasta on kammettu ylös, palataan jälleen varsin konventionaalisen draamakuvauksen pariin – mutta vain hetkeksi. Loppua kohden mukaan tulee jälleen todellisuudelle vieraita elementtejä, jotka tuntuisivat toisenlaisessa elokuvassa varsin epäuskottavalta. Viimeistä puolta tuntia hallitsevat lähinnä kauhuelokuville ominaiset piirteet.

hop-natm

Not another teen movie: Joni ja Raisa ovat kusessa.

Alun nuortenelokuvamainen kuvaus voi hämätä, mutta uskokaa, kun sanon: kyseessä ei ole nuortenelokuva. (Siksi pidänkin huolestuttavana, että elokuvaa luonnehditaan sellaiseksi nuortenlehdessä.) Elokuvassa kyllä kuvataan kahden nuoren elämää, mutta se tehdään tavalla, joka ei kovinkaan nuorille sovi ja joka tuskin edes kiinnostaa moniakaan teini-ikäisiä. K-16-ikäraja kertoo jo jotain siitä, kuinka hyvin nuoret on otettu elokuvan katsojakuntana huomioon. Pikemminkin kyseessä on eli lajityyppejä iloisesti sotkeva, paikoin hyvinkin rankka taide-elokuva.

Elokuva alkaa tuskaisena teinikapinana jotakin määrittelemätöntä vastaan. Kapina ei ole kapina ilman verenvuodatusta, joten alusta asti on selvää, että kolhua ja mustelmaa tulee. Silti loppupuolen ahdistavat tunnelmat tulevat suurena yllätyksenä. Elokuvan loppujakso on raskaampaa katsottavaa kuin suurin osa tämän päivän kauhuelokuvista – ehkä juuri sen takia, että tällaisessa elokuvassa mitään näin raadollista ei olisi osannut odottaa.

Hallitusti epävakaa

Elokuvan juoni ei sinällään ole järin kiinnostava. Tarina tarjoaa lähinnä kehykset, joiden puitteissa katsojalle tarjoillaan taitavasti kokoon kasattuja audiovisuaalisia tunnelmapaloja, joiden sävy vaihtelee suoranaisesta euforiasta likaiseen ahdistukseen ja pakokauhuun. Sinällään tarina on täynnä epäloogisuuksia ja aukkoja, mutta elokuvan perusvireen huomioonottaen ne eivät häiritse vähääkään. Pikemminkin absurdit tapahtumat ja epätodennäköiset sattumukset horjuttavat elokuvan todellisuuskäsitystä entisestään. Kun elokuvissa flirttaillaan surrealismin ja näkyjen kanssa, on tulos usein sekava ja tekotaiteellinen. He ovat paenneet -elokuvan tapauksessa oudot elementit ovat kuitenkin niin elimellisesti kytköksissä Jonin ja Raisan matkan reaalisiin vaiheisiin, että falski vaikutelma on pystytty välttämään. Elokuvan todellisuus on hallitusti epävakaa.

hop-naky

Elokuvaa rytmittävät oudot unet ja näyt.

Elokuvahistorioitsijat ovat usein todenneet, että äänielokuva vesitti elokuvailmaisun hetkellisesti kokonaan. Mykkäaikana elokuvantekijät olivat joutuneet opettelemaan ilmaisemaan asiansa (lähes) pelkästään kuvan keinoin, mikä ajoi elokuvan kehitystä nimenomaan visuaalisena taidemuotona. Kun ääniteknologia sitten yleistyi, ei visuaalinen kerrontataito ollut enää samassa mielessä välttämättömyys. Tuloksena oli iso kasa lapsenkengissään hipsuttelevan ääniteknologian ehdoilla kokoon väännettyjä elokuvanrutkaleita. Hiljalleen dialogi ja kuva asettuivat jonkinlaiseen tasapainoon, joka vallitsee länsimaisessa elokuvakulttuurissa edelleen. – He ovat paenneet on kuitenkin miellyttävä horjahdus tässä tasapainotilassa. Kerronnan ensisijainen väline on liikkuva kuva, johon tuodaan lisäsävyjä taitavan äänisuunnittelun ja leikkauksen avulla. Dialogia mukana on hämmentävän vähän, ja elokuvan viimeinen puolituntinen on suorastaan pelottavan vähäsanainen. Tällaista elokuvaa, joka todistaa tekijöidensä huikaisevan laajasta elokuvallisesta tietämyksestä ja osaamisesta, soisi tehtävän paljon enemmän.

SeriffinTahti3He ovat paenneet on suoranainen helmi suomalaisen nykyelokuvan joukossa. Asema myöntää elokuvalle ruhtinaalliset kolme seriffintähteä ja seuraa mielenkiinnolla, mitä ohjaaja J.-P. Valkeapää tekee seuraavaksi.

Hyvät:
– Raisan räjähtävä hahmo
– Upeat kohtauskokonaisuudet
– Taidokas leikkaus ja äänisuunnittelu
– Kaikkiaan täysin ainutlaatuinen teoskokonaisuus, jolle on vaikea löytää vertailukohtia

Pahat:
– Osa elokuvan näyistä on turhan naiiveja ja jopa kliseisiä (intiaaniaihe, pillerinpyöritys)
– Elokuva jakaa varmasti mielipiteitä, ja monet luultavasti tuomitsevat sen tekotaiteelliseksi sekoiluksi

Rumat:
– Lopun kauhusegmentti

Kenelle: Niille, jotka haluavat tulla elokuvaa katsoessaan yllätetyiksi.

SF Film on vastikään julkaissut elokuvasta sekä DVD:n että Blu-rayn.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: